Werk aan de Kleine Oostpoortbrug in Delft

Voor het eerst sinds 1903 gaat de Kleine Oostpoortbrug in groot onderhoud. Sommige onderdelen worden vervangen, andere worden gerenoveerd. Het werk begint op eind Mei en duurt ongeveer twee maanden. De werkzaamheden worden uitgevoerd door de firma Griekspoor.

De witte iconische brug naast de Oostpoort is toe aan ingrijpend onderhoud. Thijs Baalbergen, Projectcoördinator bij Griekspoor: “De brug zal tijdelijk gedemonteerd worden, opgeknapt en vervolgens teruggeplaatst op locatie. Het verkeer zal worden gestremd tussen 30 mei en 3 juni als de bovenbouw wordt gedemonteerd. De bovenbouw inclusief de hameitoren van de brug zal met behulp van een hijskraan worden verwijderd en naar onze werf in Nieuw-Vennep worden getransporteerd voor een grondige opknapbeurt.
De brug zal weer de oorspronkelijke witte kleur krijgen. Daarnaast worden ook de kettingen vervangen en de leuningen opgeknapt. Tussen 4 juli en 15 juli zal alles worden terug geplaats en zal er ook een stremming voor het verkeer zijn. Het is een prachtige opdracht om deze brug, wat tevens een Rijksmonument is, in ere te mogen herstellen.”

Opdrachtgever van het werk is de gemeente Delft. Maurice Simons, civieltechnisch adviseur bij de gemeente: “Veel metalen onderdelen van de brug zijn echt aan vernieuwing toe. Voor sommige onderdelen volstaat zandstralen en een nieuwe coating. Alleen het brugdek – of in vakjargon: val – blijft op zijn plek liggen. Dat is een paar jaar geleden al vernieuwd.” De slijtlaag wordt wel vervangen.

Twee keer even dicht

Op dat brugdek komen tijdelijke leuningen, zodat voetgangers en fietsers er tijdens het werk gewoon overheen kunnen. Alleen tijdens het weghalen en weer terugplaatsen van het bovenwerk is de brug twee keer minstens een dag afgesloten. Simons: “De verwachting is dat de brug half Juli helemaal klaar is. Mocht de aannemer sneller klaar zijn, dan brengt hij het bovenwerk eerder terug.” Waarom is het onderhoud nodig? Simons: “Zoals elke brug staat de Kleine Oostpoortbrug dag en nacht bloot aan weeromstandigheden en wordt hij voortdurend gebruikt. Dat het een beweegbare brug is, maakt ‘m extra kwetsbaar. Hij móet soepel open en dicht kunnen. Het is zelden nodig, maar de woonboten die achter de brug liggen, moeten er wel uit kunnen. Nog een reden is dat de wettelijke eisen aan bruggen strenger zijn geworden. En als derde is er een esthetische reden: de kabels van de brugverlichting zijn op de brug gemonteerd. We gaan kijken of deze kabels naar de binnenkant kunnen.”

Gezicht op Delft

De Kleine Oostpoortbrug is, samen met de Oostpoort, één van de meest gefotografeerde objecten in Delft en een icoon in de historische binnenstad. De huidige brug is van wit staal en stamt uit 1867. De laatste ingrijpende opknapbeurt was in 1903.

Blijf op de hoogte
Scroll naar boven