Vanuit het veiligheidsmotto ‘Iedereen elke dag veilig thuis’ zoekt Rijkswaterstaat (RWS) samen met de markt naar effectieve oplossingen om werken aan de weg veiliger te maken. De Go-Barry is daar een mooi voorbeeld van. RWS speelde een belangrijke rol in de ontwikkeling en realisatie van deze ‘zelfrijdende vangrail’.
Go-Barry is een dynamische en intelligente afzetting die statische barrières, bakens en pionnen kan vervangen. De afzetting staat op rupsbanden, is radiografisch bestuurbaar en behoudt tijdens het verplaatsen zijn voertuigkerende werking. Thijs Hagedoorn, hoofduitvoerder bij Boskalis, bedacht de Go-Barry. Jack Kusters, Sr. Adviseur Integrale Veiligheid in Projecten GPO/PPO bij RWS zag direct het potentieel. “Veiligheid van wegwerkers en weggebruikers is prioriteit bij RWS. Dus de gaten zaten in het plafond, zo hoog sprongen we in de lucht toen we hoorden over deze uitvinding”. Met een aantal collega’s kwam hij twee jaar geleden in actie om de Go-Barry letterlijk en figuurlijk op weg te helpen. Nu is er een prototype dat in tien pilotprojecten gaat worden gebruikt. Dat het gevaarlijk is langs de kant van de weg zag onze oud-voorzitter Maxime Verhagen eerder ook al met eigen ogen. Bekijk hier de video.
Wereldprimeur
In april is een 200 meter lange Go-Barry ingezet bij werkzaamheden op de A2 bij Wessem, een wereldprimeur. Daar is Sjoerd Methorst, Omgevingsmanager bij het ZN A Wegenteam van RWS heel blij mee. “Als de Go-Barry er niet was geweest, hadden we de A2 minimaal één week volledig moeten afsluiten. De vluchtstrook bij Wessem is namelijk te smal om veilig te werken. Elke avond een kraan laten komen om een statische barrière te plaatsen, is geen optie. De Go-Barry is even breed, maar die rijd je ’s avonds makkelijk op de rechterrijstrook. Als we klaar zijn, zetten we hem weer terug op de vluchtstrook. Zo schermen we direct de geleiderail af tot de nieuwe er staat. Ideaal.” Kusters: “Met de inzet op de A2 gaan we in de praktijk ervaren hoe de wegwerkers en het wegverkeer op de Go-Barry reageert. Deze ervaringen nemen we mee in de verdere ontwikkeling van de Go-Barry.
Samen innoveren
RWS bewijst met Go-Barry dat het mogelijk is om op een andere, flexibele manier mét de praktijk en de markt te innoveren. Dat smaakt naar meer. Kusters hoopt dat er ook andere partijen met innovatieve veiligheidstechnieken komen. “Zo kunnen we de innovatie naar het volgende level trekken. Dus, marktpartijen, ga het gesprek aan met RWS.”