Schoon en Emissieloos Bouwen: De sloopaannemer gaat wel, nu is de opdrachtgever aan zet!

Na enkele jaren van praten was het op 30 oktober 2023 zover: namens VERAS zette voorzitter Kees de Groot, net als meer dan veertig andere partijen, zijn handtekening onder het Convenant Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB).  Dit convenant moet leiden tot een grootschalige elektrificering in de bouw- en sloopsector. Op dit moment zien we dat de sloopsector beweegt en investeert, maar om de transitie echt goed door te zetten is de opdrachtgever aan zet. 

Wat houdt het Convenant SEB in?

Het Convenant SEB is opgesteld, omdat we als maatschappij hebben afgesproken dat de emissies en uitstoot van fijnstof, stikstof en CO2 fors omlaag moeten. Op de Routekaart SEB, die te vinden is op www.opwegnaarseb.nl,  wordt de koers richting 2035 in stappen weergegeven. 

VERAS vindt als verantwoorde branche dat we hier de schouders onder moeten zetten. Als convenantpartner hebben we de taak om onze 100 leden te informeren en motiveren. Dat doen we op verschillende manieren. Zo hebben we SEB regiobijeenkomsten georganiseerd voor onze leden, nodigen we geregeld convenantpartners uit om met onze leden in gesprek te gaan tijdens VERAS-bijeenkomsten, zowel online als fysiek én is SEB een vast agendapunt in de VERAS Commissie Arbo en Slooptechnieken.

Het convenant is geldig tot 2030 en binnenkort wordt, onder leiding van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, het besluit over een mogelijke voortzetting genomen. Het bedrijfsleven heeft aangegeven behoefte te hebben aan duidelijkheid hierover.

De opdrachtgever is aan zet!

We zien als sloopbranche dat het niet vanzelf gaat. Het succes van schoon en emissieloos bouwen valt of staat toch echt met de investeringen door bedrijven. Zonder investeringen bereiken we geen Zero Emissie. Leden van VERAS investeren in divers elektrisch materieel, zoals shovels, slooprobots, graafmachines en sloopkranen. Soms ook met behulp van de jaarlijkse subsidieregeling SSEB. Uiteraard kunnen zij pas investeren als duidelijk is dat het elektrisch materieel ook daadwerkelijk voldoende uren kan draaien. Met andere woorden, dat er voldoende sloopprojecten zijn waar Zero Emissie wordt uitgevraagd. 

Gelukkig zijn er steeds meer gemeenten, aannemers en andere opdrachtgevers die het convenant hebben ondertekend en eisen dat er met elektrisch materieel wordt gewerkt. Ook alle provincies en waterschappen hebben meegetekend. Inmiddels zijn er meer dan 160 ondertekenaars: dat is positief en ook noodzakelijk.

Maar er is ook een behoorlijk grote groep die achterblijft: woningcorporaties, projectontwikkelaars en nog een aanzienlijk aantal gemeenten. Wanneer zij niet Zero Emissie uitvragen, ontstaat onzekerheid. Bedrijven investeren dan minder of later, terwijl de doelstellingen er wel onherroepelijk aankomen. 

VERAS roept twijfelende opdrachtgevers dan ook op om alsnog het SEB Convenant te ondertekenen. Hoe meer ondertekenaars, hoe meer investeringen in Zero Emissie materieel. En andersom: wanneer opdrachtgevers erop kunnen vertrouwen dat voldoende sloopaannemers beschikken over Zero Emissie materieel, hoe eerder ze geneigd zullen zijn het convenant te tekenen en Zero Emissie uit zullen vragen. 

Uitdagingen 

Hoewel de sloopbranche al flinke stappen zet, zijn er nog behoorlijke uitdagingen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de netcongestie in verschillende regio’s. Dat maakt het soms lastig om op projecten voldoende laadvermogen beschikbaar te krijgen. Ook de laadinfrastructuur op projectlocaties zelf is nog lang niet overal op orde. Daarnaast is er onvoldoende controle op de naleving van emissieloze aanbestedingsvoorwaarden, wat leidt tot een ongelijk speelveld voor onze sloopaannemers.

VERAS ziet bovendien dat er voor opdrachtgevers een ondersteuningsprogramma is, maar niet voor uitvoerende partijen terwijl daar wel behoefte aan is. 

Toch is er optimisme. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat toont ambitie, energie en zorgt ervoor dat we de goede kant op blijven gaan. Het convenant heeft voor beweging gezorgd, de sector neemt verantwoordelijkheid en als nu ook de opdrachtgevers volop mee gaan doen dan komt een emissieloze bouw- en sloopsector binnen handbereik! 

Blijf op de hoogte
Scroll naar boven