Een enquête laat zien dat consumenten meer bereid zijn te investeren in zonnepanelen. Een prijsdaling van zonnepanelen is (met 30%) de voornaamste motivatie voor consumenten om over te gaan tot aanschaf. Een financiële stimulans zoals subsidies (29,50%) en de beschikbaarheid van betaalbare thuisbatterijen (25%) spelen eveneens een belangrijke rol bij de beslissing tot aanschaf.
Belangstelling
Bijna 85% van de consumenten die nog geen zonnepanelen hebben, toont interesse. Financiële motieven wegen zwaarder dan advies en uitleg van derden Een behoorlijke groep consumenten zegt ook te wachten tot de thuisbatterij beter betaalbaar is.
Motivatie voor aanschaf |
|
Verdere prijsdaling | 30,0% |
Een financiële stimulans, zoals subsidie | 29,50% |
Wanneer de thuisbatterij beter betaalbaar is | 24,95% |
Betere uitleg over de werking en voordelen van zonnepanelen | 5,0% |
Positieve ervaringen van familie en vrienden | 3,65% |
Meer uitleg van een installateur | 3,20% |
Als ik er meer tijd voor zou hebben | 3,0% |
Uitstel van aanschaf
De twijfel over terugleveringskosten is met 28% de voornaamste reden waarom consumenten nog geen zonnepanelen hebben aangeschaft. De prijs speelt met 27% een tweede grote drempel.
Richard Poelstra, Sales Manager van SolarEdge: “Het onderzoek geeft duidelijk de motivatie van Nederlanders om over te gaan tot de aanschaf van zonnepanelen, waarbij prijsvoordelen als belangrijkste drijfveer naar voren komen. Tegelijkertijd zijn prijsonzekerheiden en prijsnadelen de voornaamste reden voor uitstel. Dit toont aan dat hoewel de wil er is, er nog steeds obstakels zijn die overwonnen moeten worden.”