Aangetast hout in kozijnen: veel woningeigenaren krijgen er vroeg of laat mee te maken. Vaak wordt al snel naar vervanging gegrepen. Met het oog op het milieu geen goede keuze, zo blijkt nu. Onderzoek van CE Delft toont aan dat het repareren van een kozijn veel milieuvriendelijker is over de complete levensduur. De ‘winst’ aan CO2-besparing loopt zelfs op tot meer dan 90%.
CE Delft, een onafhankelijk onderzoeksbureau in duurzaamheidsvraagstukken, deed uitgebreid onderzoek naar het verschil in CO2-impact tussen reparatie van houten kozijnen enerzijds en vervanging anderzijds. Onderzoeker Maarten Bruinsma van CE Delft spreekt van een duidelijke conclusie: “De reparatie van beschadigde kozijnen scoort milieukundig ruim 2 tot 5 keer beter dan het plaatsen van een nieuw kozijn. Zelfs als een kozijn op meerdere plekken grondig gerepareerd moet worden, is reparatie de beste keuze. Wanneer het glas in het bestaande kozijn niet vervangen hoeft te worden, scoort reparatie wel 9 tot 27 keer beter dan vervanging.”
Bewuster omgaan met bronnen
Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Repair Care. Mark Gosens, Product Ontwikkelaar bij dit bedrijf, legt uit waarom het is ingezet. “Iedereen beseft inmiddels dat we bewuster moeten omgaan met onze bronnen. Velen – en wij voorop – waren er al van overtuigd dat reparatie van houtrot en -schade beter voor het milieu is dan vervanging, maar we wilden het ook objectief aantonen. Als marktleider hebben we daarom de handschoen opgepakt met een onafhankelijk onderzoeksbureau. Houtrot vormt zich vooral in het onderste deel van het kozijn, waardoor zelfs bij sterk aangetaste kozijnen het overgrote deel nog uit gezond hout bestaat. CE Delft levert nu zwart op wit het bewijs dat reparatie veel beter is voor het milieu.”
Levenscyclusanalyse
Bij het onderzoek is de LCA-methode ingezet, waarbij de volledige levenscyclus van een product wordt ‘doorgerekend’ naar milieueffect. “Daarbij kijken we van cradle-to-grave, dus van het ontstaan van het product tot het moment dat het afval is of wordt verwijderd”, legt Maarten Bruinsma uit. Bij het onderzoek zijn de producten van Repair Care – oftewel zuivere reparatie-epoxy’s – en hun prestaties als uitgangspunt gebruikt. Alternatieve reparatiemiddelen zoals polyester of onzuivere epoxy ’s bereiken niet dezelfde duurzaamheid. Het onderzoek is uitgevoerd volgens EU-richtlijnen.
Een kunststof kozijn heeft grootste CO2-impact
Wat levert een reparatie nu concreet op aan CO2-besparing? “Verrassend veel”, stelt Mark Gosens, die dit illustreert aan de hand van een praktijksituatie. “Laten we uitgaan van een gemiddelde woning in Nederland met zes houten raamkozijnen, waarvan er over een periode van 25 jaar drie gerepareerd worden*. Het alternatief is het vervangen van deze beschadigde kozijnen door nieuwe houten kozijnen inclusief nieuwe beglazing. Reparatie leidt in deze situatie tot een CO2-besparing van 584 kg CO2 eq. (oftewel 98%) ten opzichte van vervanging. Deze besparing staat gelijk aan de CO2-uitstoot bij 2865 km rijden met een benzineauto, anderhalf jaar non-stop tv-kijken, of een halfjaar elektriciteitsverbruik door een gemiddeld huishouden.” Bij vervanging door aluminium of kunststof kozijnen is de besparing zelfs nog groter, aangezien die materialen een hogere CO2-impact hebben dan houten kozijnen.
Reduceren CO2-impact begint bij mensen thuis
Bij Repair Care is verheugd gereageerd op de uitkomsten van het onderzoek. “De resultaten zijn nog gunstiger dan we aanvankelijk dachten”, vertelt Mark Gosens. “Repareren is niet alleen veel beter voor de portemonnee, maar ook veel beter voor het milieu. Huiseigenaren, onderhoudsbedrijven en vastgoedbeheerders zijn op zoek naar groene alternatieven bij de verbouwing. Dit onderzoek biedt nieuwe inzichten, maar ook de oplossingen om een gevel te vernieuwen zonder een grote impact te maken op het milieu.”
*=op basis van ervaring met duizenden projecten in Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk die zijn geïnspecteerd en gerepareerd door Repair Care.