Sinds 2018 heeft 60% van de Nederlandse woningeigenaren geklust of laten klussen aan de eigen woning, tegen 55% van de Belgische woningbezitter. In Nederland is de afgelopen jaren dus meer aan de woning gedaan dan in België. Dit verschil is terug te zien in alle groepen klussen. Dit blijkt uit onderzoek van BouwKennis naar het klusgedrag op zowel de Belgische als de Nederlandse markt.
BouwKennis heeft in 2021 onderzoek gedaan naar zowel het Nederlandse als het Belgische klusgedrag. Er is voor dit onderzoek een enquête afgenomen, waarin onder meer is gevraagd naar de gedane en gewenste klussen en de wie de klussen heeft uitgevoerd. Het blijkt dat de frequentie waarmee de verschillende groepen klussen worden uitgevoerd qua rangorde in beide landen ongeveer hetzelfde is. In zowel Nederland als België worden relatief vaak de binnenafwerking, werkzaamheden aan muren, ramen en buitendeuren en keuken, badkamer of toilet uitgevoerd.
Uitvoering klus verschilt per land
Tevens is gevraagd naar wie de klus heeft uitgevoerd. Het blijkt dat Belgen aanzienlijk vaker zelf schilderen (vooral aan de buitenkant van het huis). Hetzelfde geldt voor stucwerk, toiletrenovaties, aanleggen van groepenkasten en vloerverwarming. Ook geven Belgen vaker dan Nederlanders aan zelf tuin(onderdelen) te plaatsen.
Nederlanders daarentegen plaatsen vaker dan Belgen zelf hun dakisolatie of daglichtproducten zoals dakramen of lichtstraten. Ook geven Nederlanders vaker dan Belgen aan binnenklussen zelf te doen, zoals deuren afhangen, gipsplaten aanbrengen en hang- en sluitwerk plaatsen.
Over Kansen in de Woningmarkt en België en in Beeld
BouwKennis monitort via een jaarlijks consumentenonderzoek de onderhoud- en renovatiemarkt in zowel Nederland als België. Voor de monitoring van de Nederlandse woningrenovatiemarkt heeft BouwKennis het jaarlijkse onderzoek Kansen in de Woningmarkt. Hierin wordt aan meer dan 6.000 consumenten gevraagd naar hun onderhoud- en renovatieactiviteiten op klusniveau. Daarbij vindt ook een verdieping plaats per klus: wie deze uitvoert, waar de materialen worden gekocht, welke informatiebronnen worden geraadpleegd en wat men van plan is uit te voeren in het komende jaar. Verder brengt het onderzoek gedetailleerd in kaart welke voorzieningen er in de bestaande voorraad zitten, welke communicatiekanalen de consumenten gebruiken en welke sociaaleconomische kenmerken de verschillende bewonersgroepen hebben.
Ben jij actief op de Belgische markt of wil je deze markt betreden? Dan is de BouwKennis monitor België in Beeld een interessant rapport voor jou. Dit rapport brengt onder meer de Belgische renovatiemarkt in kaart via een vergelijkbare onderzoeksopzet als in Nederland, zodat de resultaten onderling vergelijkbaar zijn. Daarnaast analyseert het rapport ook de markt voor commercieel vastgoed en utiliteitsbouw op basis van uitgebreid deskresearch.
Meer weten?
Neem voor meer informatie over het onderzoek contact op met marktinformatiespecialist Maurice van Dijk via [email protected] of 010-206 69 96.
Over BouwKennis
Al 20 jaar is BouwKennis de leverancier van gestructureerde data, zowel voor de Nederlandse als voor de Europese bebouwde omgeving. Steeds vaker doen we dat in dashboards en tools die je in ons portal elk moment van de dag kunt raadplegen. Daarnaast voorzien we actuele data en ontwikkelingen van duiding en toelichting. Onze producten ondersteunen managers bij het uitstippelen en uitvoeren van hun beleid. Kijk op www.bouwkennis.nl voor meer informatie of om je in te schrijven voor onze digitale nieuwsbrief.