Mulder Europe, een naam die synoniem staat voor kwaliteit en innovatie in de betonindustrie, heeft een rijke geschiedenis die teruggaat tot 1924. We spraken met Ber Hofman, die meer dan vijftig jaar van zijn leven aan dit bedrijf heeft gewijd. Hofman begon zijn carrière bij Mulder in 1971 en heeft de evolutie van het bedrijf van dichtbij meegemaakt. Hij deelt met ons de verhalen en mijlpalen van Mulder Europe.
Het begin: wagenmakerij en rollend materieel
“In 1924 begon Mulder als wagenmakerij in Waddinxveen”, vertelt Hofman. “Het bedrijf werd opgericht door Gerrit Mulder en heette toen ‘Mulder’s Fabriek van rollend materieel’. Zijn zoon, Piet Mulder, zette de zaak voort in Boskoop, waar hij grotere ambities had. Hij kocht een grote loods die oorspronkelijk als tentoonstellingsgebouw was gebouwd, recht tegenover het station van Boskoop. Na de oorlog werden hier treinen en wagons van de NS gerestaureerd.”
De opkomst van de betonmixer
Een belangrijke wending in de geschiedenis van Mulder vond plaats in 1958, toen het bedrijf begon met de productie van betonmixers. Hofman: “Piet Mulder had het idee opgedaan tijdens een reis naar de Verenigde Staten. Het was aanvankelijk een bijproduct, maar al snel werd het een van de belangrijkste producten van Mulder. We produceerden truckmixers voor het transport van betonmortel en ontwikkelden betoncentrales die tot 450 kubieke meter beton per uur konden produceren.”
In de jaren zestig en zeventig beleefde Mulder zijn glorietijd. “We hadden verschillende agentschappen in heel Europa, maar ook in Saudi-Arabië en Azië”, herinnert Hofman zich. “Er waren eigen vestigingen in Zuid-Afrika, Engeland, Duitsland, Frankrijk en Canada. Toen ik in 1971 begon, werkten er 375 mensen bij Mulder.”
De jaren negentig: concurrentie en tegenslagen
Vanaf de jaren negentig nam de concurrentie toe en begon de glorie van Mulder af te nemen. “Er kwam meer concurrentie uit Duitsland, Italië, Turkije en België”, zegt Hofman. “Mulder werd te duur omdat we alles zelf wilden maken en bijvoorbeeld met de hand wilden lassen. We hadden meer moeten automatiseren en uitbesteden.”
Een grote klap kwam in 1988, toen de firma Van Mook uit Oosterhout een groot aantal aandelen overnam. “Van Mook werd directeur en maakte van Mulder een BV”, vertelt Hofman. “Ze zogen al het vermogen uit het bedrijf, wat bijna leidde tot een faillissement in 1998. Het bedrijf kwam in handen van de familie Van Aalst, die het naar Dordrecht bracht en het weer welvarend probeerde te maken.”
Hervorming en focus op betonmixers
In 2000 ging Mulder door als Mulder Europe, met een vernieuwde focus op betonmixers. “Ondanks de tegenslagen bleef Mulder altijd een voorloper in de betonindustrie”, benadrukt Hofman. “We ontwikkelden al in de jaren zeventig een betonpomp en waren de eersten met een elektrisch aangedreven betonmixer in 2014.”
Mulder Europe blijft innoveren. “Onze betonmixers hebben nu een capaciteit tot zeventien kuub, iets wat geen enkele concurrent kan evenaren”, zegt Hofman trots. “In 2014 waren we de eersten met een elektrisch aangedreven betonmixer en nu hebben we de EcoDrive 2.0, een elektrische betonmixer die volledig op zijn eigen accupakket kan draaien.”
Een legende in de betonindustrie
De kwaliteit van Mulder is ongeëvenaard. “If it is not a Mulder, you missed the best” stond in de weekbladen. En dat is ook zo”, lacht Hofman. “Onze betonmixers gaan makkelijk tien jaar mee, iets waar de concurrentie niet aan kan tippen.”
Ber Hofman, die officieel met pensioen is maar nog steeds inspringt wanneer nodig, sluit af met een glimlach: “Mulder Europe blijft een voorloper in de betonindustrie en ik ben trots dat ik deel uitmaak van deze geschiedenis.”