Haarlem, 07 januari 2024 – Gomutec, specialist in het ontwikkelen van geavanceerde machines voor het installeren van warmtelussen in de grond, heeft onlangs succesvolle tests uitgevoerd met een nieuwe elektrische groutmachine. De machines zijn voorzien van op maat gemaakte accu’s, ontworpen en gebouwd door Intercel, al 35 jaar een gevestigde acculeverancier, wat de innovatie naar een hoger niveau tilt. De tests vonden plaats samen met de elektrische graafmachines van Limach en AMT. De innovatie belooft grote voordelen op het gebied van duurzaamheid, geluidsreductie en efficiëntie in stedelijke gebieden. “Onze machines, die ontworpen zijn om warmtelussen aan te brengen voor thermische warmtepompen, werden tot nu toe aangedreven door dieselmotoren. Deze machines waren al zeer geavanceerd dankzij hun all-in-one ontwerp,” vertelt Pieter Goudeseune, zaakvoerder bij Gomutec. “Maar door over te schakelen op elektrische aandrijving – een verzoek dat aanvankelijk van onze klant Duratherm kwam – zetten we nu een enorme stap vooruit.” Voordelen van elektrificatie Daarnaast spelen de elektrische machines in op strenger wordende regelgeving. In steden zoals Amsterdam, waar dieselmotoren steeds vaker verboden worden, zorgt elektrificatie ervoor dat werkzaamheden probleemloos kunnen doorgaan. “Met deze innovaties blijven we toekomstbestendig en relevant in een veranderende markt,” voegt Goudeseune toe. De verduurzamingsslag werd mogelijk dankzij een nauwe samenwerking met Intercel. “Onze maatwerkaccu’s zijn specifiek ontwikkeld om perfect te passen in de compacte ruimte waar voorheen een dieselmotor zat,” vertelt Mike Resoort, Project Engineer bij Intercel. “We hebben nauw samengewerkt met Gomutec om ervoor te zorgen dat de accu’s niet alleen krachtig en betrouwbaar zijn, maar ook eenvoudig te integreren in de bestaande machines.” “Onze klanten kunnen in theorie tot op de dag van levering kiezen of ze een elektrische of dieselmotor willen”, legt Goudeseune uit. “De batterijaandrijving neemt namelijk dezelfde ruimte in in het apparaat als dieselaandrijving.” De nauwe samenwerking tussen Intercel, Gomutec, Limach en AMT heeft geleid tot inzichten in energiebeheer op locaties zonder netaansluiting. “Onze machine heeft een redelijk laag verbruik en kan binnen twee uur via een standaard netaansluiting worden opgeladen. Voor zwaardere machines is het echter nodig om met uitwisselbare batterijen te werken”, stelt Goudeseune. In stedelijke gebieden, zoals Amsterdam, worden deze batterijen bijvoorbeeld uitgewisseld en opgeladen in werkplaatsen nabij zonneparken. “Daardoor kunnen machines geheel op groene stroom draaien”, deelt hij trots. Elektrische toekomst van Nederland Met deze succesvolle test zet Gomutec een belangrijke stap richting emissievrije en efficiënte oplossingen voor de bouwsector. Het bedrijf kijkt met vertrouwen naar de toekomst en blijft investeren in duurzame innovaties. |
Gerelateerd nieuws
BAUmesse 2025
Experts bespreken de bouw van de toekomst
Dak & Gevel
Meer bedrijfsruimte met een hoger dak
Bouwbeurs 2025