Zeker ook in het beton-vrachtvervoer zijn milieuvriendelijkheid en duurzaamheid steeds belangrijker. Mulder Europe speelt daar al een paar jaar op in met de EcoDrive 2.0. Naar dit elektrische aandrijfsysteem voor betonmixers is vanuit de markt steeds meer vraag. Teunis Jan Geurtsen, bedrijfsleider bij Mulder Europe B.V., vertelt meer over dit duurzame systeem.
“Toen we in 2012 de eerste EcoDrive ontwikkelden, was de markt nog niet klaar voor elektrisch,” vertelt Geurtsen. “Nu, met de toename van milieuzones, zien we een duidelijke verschuiving in de vraag naar milieuvriendelijke oplossingen.”
Nauwelijks geluid, zuiniger en beter voor het milieu
Zes jaar geleden maakte Mulder Europe al een belangrijke stap door over te schakelen van dieselgeneratoren naar elektromotoren. Met de EcoDrive 2.0 gaan ze nog een stap verder. Deze elektrische betonmixer functioneert onafhankelijk van de vrachtwagen, wat diverse voordelen met zich meebrengt.
“Traditioneel draait de betonmixer rondjes op diesel, zelfs als de vrachtwagen stilstaat”, legt Geurtsen uit. “Dit maakt veel herrie en is verre van milieuvriendelijk. Met de EcoDrive 2.0 is dit verleden tijd. De elektromotor maakt nauwelijks geluid en er komen geen uitlaatgassen vrij. Ook als je met een vrachtwagen stilstaat in gesloten ruimtes is dit een enorme winst. En het systeem is nog zuiniger ook.”
Geen hydraulisch systeem
Een uniek aspect van de EcoDrive 2.0 is het ontbreken van een hydraulisch systeem. Dit betekent geen gebruik van hydraulische olie en dus geen risico op olielekkages. “Dit is beter voor het milieu en verlaagt de kans op vervuiling”, aldus Geurtsen.
Naast de milieuvoordelen biedt de EcoDrive 2.0 ook praktische voordelen. De betonmixer kan stationair werken, wat betekent dat hij volledig elektrisch kan draaien zonder uitstoot. De stationaire betonmixers (RB9) kunnen worden uitgerust met een 63 ampère-stekker en een 30 kWh-elektromotor en desgewenst met een accupakket voor extra flexibiliteit op de bouwplaats.
Bewezen technologieën
“De technologie achter de EcoDrive 2.0 is indrukwekkend,” zegt Geurtsen met trots. “We gebruiken de nieuwste SRIPM-motor (Synchronous Reluctance Internal Permanent Magnet Motor), die een maximaal vermogen van 90 kW en 235 Nm koppel levert. Bovendien is de motor lichtgewicht. Dat draagt bij aan de efficiëntie.”
Mulder Europe maakt gebruik van bewezen technologieën die voldoen aan de automotive OEM-standaarden. De watergekoelde lithium-ion accu’s kunnen snel worden opgeladen bij elk standaard EV-laadstation. Dit zorgt ervoor dat de betonmixer altijd operationeel is, zonder lange onderbrekingen.
“Ons systeem regelt veilig werken, laden en koelen door middel van een geavanceerd Battery Management System (BMS),” legt Geurtsen uit. “Daarnaast is er de mogelijkheid tot inloggen voor datalogging en analyses, wat bijdraagt aan een efficiënte en veilige werking.”
De EcoDrive 2.0 is intrinsiek veilig door het spanningsloze ontwerp, waarbij stroom pas geactiveerd wordt na communicatie met de stekker. Bovendien is snelladen mogelijk met 22 kW als standaard, met de optie om tot 127 kW te laden, wat bijzonder snel is voor deze toepassing.
“Dit wordt de standaard”
Teunis Jan Geurtsen is enthousiast over de toekomst van de EcoDrive 2.0 en ziet veel potentieel in de markt. “We hebben het hele concept onder de loep genomen en zijn gekomen met een groener en efficiënter alternatief. Ik geloof dat dit de standaard gaat worden in de bouwsector.”
Met de introductie van de EcoDrive 2.0 zet Mulder Europe een belangrijke stap richting een duurzamere toekomst in de bouwsector. De combinatie van milieuvriendelijkheid, efficiëntie en veiligheid maakt deze elektrische betonmixer een pionier in zijn soort.