Nederland wil in 2050 volledig circulair zijn, met als tussendoel 50% in 2030. In de bouwsector ligt het aandeel hoogwaardig hergebruik momenteel op minder dan 10%. Daarmee blijft de praktijk ver achter bij de ambitie, terwijl de urgentie onverminderd groot is. Circulair slopen is nog lang geen vanzelfsprekendheid: het is arbeidsintensief, kostbaar en de vraag naar secundaire materialen blijft beperkt.
Foto bovenaan: Als aanjager van circulariteit initieerde Dusseldorp het hergebruik van materialen voor de nieuwbouw van Den Dries (GGNet), bekroond met de CBRE Sustainability Award.
Ook bij Dusseldorp Infra, Sloop en Milieutechniek slopen we nog regelmatig op traditionele wijze, omdat circulair slopen vaak nog onvoldoende rendeert. Toch kiezen we er bewust voor om te investeren in deze duurzame ontwikkeling, door circulariteit aan te jagen en samen met opdrachtgevers en ketenpartners concrete stappen te zetten.
We haken graag vroegtijdig aan bij projecten om kansen voor hergebruik van vrijkomende materialen inzichtelijk te maken. Hiervoor gebruiken we een eigen materialeninventarisatie-app op basis van het 10R-model. Ook emissieloos slopen, met inzet van elektrisch materieel, is voor ons steeds vaker de standaard.
Als medeoprichter van Coöperatie Insert werken we aan het opschalen van hergebruik en het versterken van de markt voor secundaire materialen. Er is nog een lange weg te gaan naar volledig circulair. Juist daarom blijven we investeren en samenwerken, want elke stap telt.
