BAU verwelkomt nieuwe partners

’s Werelds toonaangevende vakbeurs voor architectuur, materialen en systemen is een samenwerkingsovereenkomst voor de lange termijn aangegaan met vier nieuwe partners: TUM Venture Labs, Material Bank, Builders Tech Club en Capmo. Deze instellingen en bedrijven presenteren zich op BAU, dat van 13 tot en met 17 januari 2025 in München plaatsvindt, zowel in het tentoonstellingsgebied als in het ondersteunende programma.

Vijf dagen lang, aan het begin van het jaar, staat ’s werelds toonaangevende vakbeurs BAU in het teken van de bouw van morgen. Meer dan 2.000 bedrijven uit 60 landen en regio’s presenteren hun oplossingen en producten in München. Van het grote aantal exposanten zullen er in januari vier nieuwe namen als partner van de vakbeurs verschijnen. BAU Exhibition Director Matthias Strauss is verheugd over de samenwerkingen: “We zijn erg blij dat we TUM Venture Labs, Material Bank, Builders Tech Club en Capmo als verdere sterke partners aan onze zijde hebben. Ze verrijken de beurs met waardevolle content en innovaties en profiteren tegelijkertijd van de grote internationale betekenis van BAU. Het is een win-winsituatie voor iedereen die erbij betrokken is.”

TUM Venture Labs: Deep-Tech en Life Science Network

De bouw- en constructiesector staat voor enorme uitdagingen en zal de komende jaren de grootste transformatie in haar geschiedenis ondergaan. De onderzoeksvereniging “our.house” voor de transformatie van bestaande eengezinswoningen en start-ups van de Technische Universiteit München presenteren nieuwe woonvormen, bedrijfsmodellen en planningspotentieel (hal B4, stand 132). Daarnaast presenteren geselecteerde start-ups van het TUM Venture Lab Built Environment in hal C3 (stand 112) het volledige scala aan digitale oplossingen voor de gebouwde omgeving, van BIM-gebaseerde augmented reality-oplossingen tot circulaire bouwmaterialen. Voor Tobias Förtsch, Managing Director TUM Venture Labs, gaat het partnerschap veel verder dan de beursactiviteiten: “Wij geloven in de kracht van het BAU-netwerk en zoeken uitwisseling en dialoog met lokale, nationale en internationale partners om samen de grote uitdagingen van de industrie aan te gaan. We willen München ook verder versterken en vestigen als een innovatiehotspot.”

Material Bank: Marktplaats voor architectuur- en designmaterialen

Als ’s werelds grootste marktplaats voor architectuur- en designmaterialen met meer dan 325 internationale merken, neemt Material Bank voor het eerst deel aan BAU met een speciale show (hal A4, stand 133) en rondleidingen. De speciale show presenteert een verscheidenheid aan nieuwe materiaalontwikkelingen en gevestigde klassiekers, die worden gepresenteerd in de vorm van materiaalcollages. Ter plaatse hebben gespecialiseerde planners uit de architectuur- en designsector de mogelijkheid om materialen zelf samen te stellen en gratis te bestellen om ze ’s nachts zelf te testen. “BAU is de perfecte plek voor de speciale materiaalshow van Material Bank. Bezoekers kunnen innovatie, kwaliteit en de nieuwste diensten met al hun zintuigen ter plaatse ervaren”, legt Hannes Bäuerle, Managing Director DACH, uit. Naast de speciale show biedt Material Bank dagelijks rondleidingen langs de nieuwste materiaalinnovaties op BAU. En op donderdag 16 januari geven experts exclusieve inzichten in de materiaalwereld van de toekomst.

Builders Tech Club: formats en evenementen voor start-ups

De Builders Tech Club wil innovatie in de gebouwde omgeving versnellen en samenwerking tussen start-ups en investeerders bevorderen om de bouwsector vooruit te helpen. Als onderdeel van BAU 2025 zal de Builders Tech Club de rol van curator van het start-upgebied (hal A3) op zich nemen. De inhoud omvat verschillende discussieformats, keynotes en showcases. Het hoogtepunt is de Founders Fight Night op dinsdag 14 januari, waarbij start-ups pitchduels houden in een boksring. Het publiek stemt op welk bedrijf als winnaar uit de bus komt. Jan C. Küster, directeur van Founders Fight Club, kijkt uit naar de samenwerking: “Door start-ups, investeerders en experts uit de industrie onder één dak te brengen, creëren we een unieke omgeving waarin ideeën kunnen floreren en de toekomst van de bouw kan worden vormgegeven. Een beter en constructiever partnerschap hadden we ons niet kunnen wensen.”

Capmo: Partner van digitalBAU

In hal C3 presenteren exposanten digitale oplossingen voor de bouwsector. Daarmee overbrugt BAU de kloof tussen de gebeurtenissen van de tweejaarlijkse digitalBAU in Keulen. De dochterbeurs is een samenwerking aangegaan met Capmo (hal C3, stand 329), een leverancier van software voor bouwmanagement. Op BAU presenteert het bedrijf zijn collaboratieve bouwprojectmanagementsysteem, dat alle gegevens, mensen en processen in één systeem aanbiedt en evalueert. “Ik ben ervan overtuigd dat elk bouwbedrijf inmiddels de noodzaak en voordelen van digitalisering heeft ingezien. De vraag is nu: hoe implementeren we dit? Voor mij ligt het antwoord duidelijk in een geïntegreerd, collaboratief projectmanagementplatform. Een platform waarop taakbeheer naadloos is gekoppeld aan planningen, e-mails direct in wijzigingsverzoeken stromen en AI enorme productiviteitsverhogingen mogelijk maakt”, legt directeur en oprichter Florian Biller uit.

Het partnernetwerk van BAU bestaat in totaal uit meer dan 20 instellingen, verenigingen en uitgevers.

Blijf op de hoogte
Scroll naar boven