Gerelateerd nieuws

BAM geselecteerd voor herinrichting Westplein in Utrecht tot groener Lombokplein

Gemeente Utrecht heeft BAM Infra Nederland geselecteerd om in bouwteam het uitvoeringsontwerp te realiseren voor de herinrichting van het Westplein in Utrecht. Met de herinrichting van dit drukke verkeersplein in het centrum van de stad creëert de gemeente een nieuwe groene, autoluwe en waterrijke buurt, genaamd Lombokplein. Het bouwteam dat recent is gestart, levert eind 2025 het uitvoeringsontwerp op, waarin de veilige doorgang voor fietsers, openbaar vervoer en autoverkeer tijdens de realisatie is geborgd.

Van Westplein naar Lombokplein

Gemeente Utrecht heeft het Westplein aangemerkt als één van de ontwikkelgebieden in het centrum van Utrecht. De gemeente wil deze gebieden groener en leefbaarder maken. Voor het Westplein, waar dagelijks veel autoverkeer en grote stromen fietsers passeren, betekent dit het reduceren van het verkeer tot een stadsstraat met twee rijbanen en een maximum snelheid van 30 kilometer per uur. De aangrenzende Graadt van Roggenweg wordt verlegd en versmald tot twee rijbanen. Verder wordt de Leidse Rijn weer bevaarbaar gemaakt als onderdeel van de toekomstige verbinding met de Catharijnesingel. Naast het bouwen van bruggen over de Leidse Rijn, komt er een doorgetrokken fietsroute langs het water.

Fasering en maatwerk door complexe verkeerssituatie

Het bouwteam waarin BAM en gemeente Utrecht samenwerken, buigt zich naast het uitvoeringsontwerp van de herinrichting over de fasering van de uitvoering. De complexe en drukke verkeerssituatie op het Westplein en de Graadt van Roggenweg vraagt om een gefaseerde aanpak en maatwerkplanning van de realisatie, waarbij de veilige doorgang voor fietsers, openbaar vervoer en autoverkeer is geborgd. Bovendien liggen er vele kabels en leidingen in de grond waar rekening mee gehouden dient te worden. BAM zet hiervoor haar jarenlange expertise en ervaring in op het gebied van werken in drukke en uitdagende omgevingen, met zo min mogelijk overlast.

Roy van der Voort, senior projectmanager Ontwikkel Organisatie Ruimte bij Gemeente Utrecht: ‘Het Lombokplein is een groot en complex binnenstedelijk project in het centrum van Utrecht. Door al in de bouwteamfase samen te werken, zijn we in staat de krachten te bundelen. Dit gaat om het uitwerken van het faseringsplan, een juiste risicoverdeling en transparante prijsvorming. We kijken uit naar een constructieve samenwerking met BAM waarin we elkaar aanvullen en samen dit mooie project tot een succes maken.’

Digitaal en duurzaam

Daarnaast onderzoeken de gemeente en BAM in de bouwteamfase hoe digitale instrumenten zoals het Geografisch Informatie Systeem (GIS) toepasbaar zijn voor het optimaliseren van de uitvoering. Verder is het duurzaam uitvoeren van de herinrichting voor zowel gemeente als BAM belangrijk vanuit de duurzame ambities van beide organisaties.

Samen bouwen aan een duurzame toekomst

Het samenwerken in een bouwteam met de opdrachtgever en de duurzame ambities van de opdracht passen bij BAM’s strategie ‘Building a sustainable tomorrow’, waarin duurzaamheid, digitalisering en industrialisatie centrale thema’s zijn.

Alfred Siemes, directeur bij BAM Infra Nederland: ‘Binnen het bouwteam Lombokplein werken we samen met gemeente Utrecht aan een duurzame, veilige en leefbare omgeving in het centrum van de stad. Met dit én andere uitdagende projecten, zoals het recent opgestarte project Majellaknoop waar een drukke verkeersweg veiliger en groener wordt, dragen we graag ons steentje bij om de ambitie van gemeente Utrecht te realiseren op het gebied van duurzaamheid, leefbaarheid en bereikbaarheid. Wij kijken uit naar een fijne en constructieve samenwerking!’

Na afronding van de bouwteamfase besluit gemeente Utrecht welke partij de realisatie van het uitvoeringsontwerp gaat verzorgen.

Blijf op de hoogte
Scroll naar boven