Elektrisch aangedreven opbouw ideaal voor werken op hoogte
Nul uitstoot, energiezuinig en geluidsarm. Dat zijn de grote voordelen van de Electric Power Take Off (PTO) van Wierda Hybrid Technologies. De elektrische aandrijving wordt als aandrijving voor de opbouw gemonteerd op de vrachtwagen en zorgt voor duurzame logistiek. “Onze oplossing is ook ideaal voor bedrijven die op hoogte werken,” zegt business development manager Rob Bergevoet. “Denk hierbij onder andere aan glaszetters, dakdekkers, gevelwerkers of bijvoorbeeld glazenwassers. Zij maken in toenemende mate gebruik van elektrisch aangedreven hoogwerkers of autolaadkranen.”
Bij aankomst op de bouwplaats schakelt de dieselmotor van de vrachtwagen automatisch over op Electric PTO. Bergevoet licht toe: “Er is momenteel in de bouwbranche veel vraag naar elektrificatie. De overheid vraagt van aannemers, onderaannemers en zzp – ers dat ze duurzaam werken. Onze oplossing komt tegemoet aan de strenge overheidseisen in verband met terugdringing van CO2 en stikstof op de bouwplaats en binnenstad.”
Brandstofbesparing
Volgens Bergevoet zorgt de elektrische aandrijving voor een aanzienlijke brandstofbesparing. “Aandrijving vanuit de dieselmotor kost veel brandstof en bovendien veel stationair onderhoud. De kosten van stationair motoronderhoud zijn met een elektrische aandrijving nihil ten opzichte van de situatie wanneer dieselaandrijving plaatsvindt.”
Geluidsoverlast
Bergevoet noemt nog een ander groot voordeel van elektrisch aangedreven materieel. “Dit is veel stiller dan een dieselmotor. Voor omstanders en buurtbewoners wel zo fijn. Geluid is ook een emissienorm en tegenwoordig een belangrijk onderwerp, zeker in de binnensteden. Ondernemers die in een centrumomgeving werken, kunnen daarover meepraten. Elektrisch aangedreven logistiek zorgt voor aanzienlijk minder overlast. Daarnaast kunnen gevelwerkers en glazenwassers dankzij inzet van dit geluidsarme materieel hun werkdag eerder beginnen.”
Behoefte
Elektrische aandrijving is trouwens niet alleen van toepassing voor materieel waarmee op hoogte wordt gewerkt. Zo levert Wierda ook oplossingen voor bijvoorbeeld telescoopkranen, asfaltwalsen, kraan-kipper en betonmixers. Complexe opdrachten worden in nauwe samenwerking met de opdrachtgevers ontwikkeld. Bergevoet: “Niets is standaard, met onze elektrische opbouw is heel veel mogelijk, uitgaande van de behoefte en specifieke omstandigheden van de opdrachtgever. Belangrijk voor de gebruiker is dat onze oplossingen zeer gebruiksvriendelijk zijn.”
Prefab
In de bouw is in toenemende mate gebruik gemaakt van prefabelementen. Deze worden in de fabriek gemaakt en op de bouwplaats uitgeladen voor verdere montage. Wierda speelt met haar duurzame oplossingen in op deze trend. De inzet van elektrisch aangedreven autokranen en telescoopkranen zorgt ook op de bouwplaats voor minder uitstoot en geluidsoverlast als prefabelementen worden gemonteerd.
Ervaring
Wierda Hybrid Technologies is één van de vier werkmaatschappijen van de Wierda Groep, dat al meer dan negentig jaar bestaat. Bergevoet: “Wij hebben een rijke historie en kunnen terugvallen op een grote ervaring en een sterke organisatie. We zijn twaalf jaar geleden begonnen met de elektrificatie van opbouwmaterieel en hebben inmiddels al meer dan driehonderd voertuigen- en units geëlektrificeerd. Afnemers van onze producten zijn eindgebruikers, carrosseriebouwers, leveranciers van opbouw en truckdealers.”
Merkonafhankelijk
Wierda Hybrid Trechnologies werkt binnen de Wierda Groep volstrekt merkonafhankelijk als het gaat om elektrische aandrijvingen voor trucks en verschillende opbouwmerken. Bergevoet: “Zo realiseren we juist een opbouw op vrachtwagens van verschillende de merken. Onze machines vallen onder de Machine Richtlijn en het CE keur en worden gekeurd en gecertificeerd door een onafhankelijke instantie.”
Subsidie
In verband met het duurzaamheidsaspect zijn er van overheidswege subsidies mogelijk op elektrische aandrijvingen. Bergevoet: “Wij kunnen de opdrachtgever ondersteunen met het opstellen van de aanvraag en de specifieke voorwaarden waaraan deze moet voldoen. Belangrijkste en zeer actuele subsidies zijn MIA/Vamil en de SSEB.”
Trend
Wierda is een innovatieve onderneming die inspeelt op actuele marktontwikkelingen. Bergevoet: “voor volledig elektrisch rijden en hebben voor vrachtwagens en bouwvoertuigen een volledige elektrische aandrijflijn ontwikkeld. Een andere trend momenteel is dat reeds elektrisch aangedreven trucks voor de opbouw een eigen aandrijving met accupakket krijgen. Daarmee wordt de opbouw apart aangedreven zodat het elektrisch werken niet ten koste gaat van de actieradius van de elektrisch aangedreven truck.”