De D5-motor van Volvo Penta, die zich heeft bewezen in de zelfrijdende veldspuiten van ARTEC, was de voor de hand liggende koploper om de KUHN Group te helpen een nieuw tijdperk van ultra-efficiënte, autonome oplossingen voor boeren te ontwikkelen – en tegelijkertijd hun samenwerking nog verder uit te breiden.
Met zijn vermogen om alle typische taken van een landbouwtractor uit te voeren zonder dat er een bestuurder aan boord hoeft te zijn, is het autonome multifunctionele veldgereedschap KARL van KUHN een van de hoogtepunten op Agritechnica 2023. Achter de nieuwste state-of-the-art software en elektronica van het prototype gaat een bekender stukje techniek schuil: de krachtige en betrouwbare Volvo Penta D5 viercilinder lijndieselmotor.
Sinds 2016 is Volvo Penta de belangrijkste motorpartner van de Franse fabrikant van zelfrijdende veldspuiten. De zuinige D8- en D5-units hebben zich bewezen op respectievelijk ARTEC’s F40 EVO- en RS20-ontwerpen. Het was dan ook de voor de hand liggende keuze toen ingenieurs van de OEM en het moederbedrijf van de KUHN Group besloten om het originele KARL-prototype op te schalen, met bewezen Volvo Penta-technologie met zijn flexibele platform.
De F40EVO strooier van ARTEC wordt aangedreven door de D8-motor van Volvo Penta.
“Als motorpartner, in plaats van alleen een motorleverancier, hebben we in een vroeg stadium, ongeveer twee jaar geleden, input geleverd voor dit project”, legt Benjamin Deysieux, Business Engineer bij Volvo Penta, uit. “Het feit dat de D5 al met groot succes werd gebruikt op de zelfrijdende veldspuiten van ARTEC hielp bij de beslissing, maar een andere belangrijke reden was dat de 5,13 liter uit vier grote cilinders tal van vermogensknooppunten beschikbaar maakt, tot 238 pk. Vandaag de dag biedt hij 172 pk, met veel vermogen en koppel bij lage toerentallen. Maar omdat dit prototype uiteindelijk wat gewicht kan krijgen, hebben we voldoende speelruimte om nog meer vermogen te leveren met dezelfde installatie en voetafdruk.”
De uitgebreide branche-expertise en ervaring van Volvo Penta met de productiemachines van ARTEC bleek van onschatbare waarde bij de ontwikkeling van de lay-out van KARL. Het koelsysteem bevindt zich aan de voorkant van de robot, waar deze een maximale luchtstroom ontvangt, en is geoptimaliseerd om de meest betrouwbare prestaties te garanderen in stoffige toepassingen, zoals bij het werken op droge grond.
De D5 hoeft geen machinist te bedienen, maar bevindt zich letterlijk in het hart van de 2,5 m (b) bij 4 m (L) bij 2,3 m (ht), 5,8 ton wegende KARL. Geplaatst in een lage, centrale positie, in plaats van vooraan zoals bij gewone tractorontwerpen, biedt het belangrijke voordelen op het gebied van het zwaartepunt en de gewichtsverdeling. Bodemverdichting wordt verder verminderd door de afwezigheid van een machinist en het gebruik van elektrisch aangedreven schrankladers.
Zelfrijdende voorspelling
Elektrische aandrijflijnen zijn niet de gebruikelijke opstelling in landbouwvoertuigen, maar zorgen voor een veel eenvoudigere autonome bediening van het gereedschap.
“Onze D5 is gekoppeld aan een generator met variabele snelheid die een elektrische aandrijflijn aandrijft”, legt Benjamin uit. “Toen we er eenmaal zeker van waren dat de motor de stress van het aandrijven van de rotor aankon, koppelt deze dieselelektrische installatie de betrouwbaarheid van een Volvo Penta-motor aan een eenvoudige, flexibele en superefficiënte vermogensverdeling. Ongetwijfeld zal dit systeem in de toekomst steeds gebruikelijker worden op middelgrote machines – nog een reden waarom dit project de landbouw van morgen vertegenwoordigt.”
Volvo Penta is de juiste keuze
“We gebruiken de D5- en D8-motoren van Volvo Penta voor onze zelfrijdende veldspuiten en hebben nu veel ervaring opgedaan. Zegt Thierry Leroueil, directeur bij ARTEC. Onze klanten zijn extreem veeleisend, maar al snel werd duidelijk dat het motorplatform volledig aan hun verwachtingen voldoet. Ik ben blij om te zien dat we een effectief partnerschap hebben opgebouwd dat verschillende onderdelen van de KUHN Group ten goede kan komen, zoals geïllustreerd met de KARN-oplossing”
“Landbouwmachines veranderen, nu gerobotiseerde oplossingen de toekomst van de landbouw worden, en we gaan de uitdagingen aan”, concludeert Anders Konradsson, Vice President Global Industrial Sales bij Volvo Penta. “KUHN is terecht betrokken bij deze gesprekken met zijn klanten en we zijn er trots op dat we de transformatie kunnen ondersteunen door middel van het KARL-prototype dat op de Agritechnica wordt gepresenteerd.”
Naast de KARL robot en ARTEC veldspuiten is ook de in Frankrijk geproduceerde zelfrijdende voermengwagen SPW Intense van KUHN Audureau onlangs geüpgraded om te draaien op de D8 Stage V-motoren van Volvo Penta.
Voor meer informatie ga naar: https://www.volvopenta.com