Onlangs heeft de Haagse gemeenteraad ingestemd met het leveren van een bijdrage aan de bouwplannen op het Koningin Julianaplein. Zowel de gemeente Den Haag als de Ontwikkelcombinatie KJ-plein (OCKJ) dragen beide een bedrag van 3 miljoen euro bij aan de bouw van woningen, de ontwikkeling van het KJ-plein zelf en de te bouwen Stadshal naast het centraal station. Onder andere de gestegen bouwkosten door de energieprijzen, de inflatie en de hogere kosten voor bouwmaterialen maakten dat de bouw van woningen op het KJ-plein niet meer mogelijk was. De bouw op het KJ-plein kan nu naar verwachting eind 2023 of begin 2024 beginnen.
Wethouder stedelijke ontwikkeling Robert van Asten: “In plaats van kijken naar bouwschuttingen, kunnen Hagenaars straks trots zijn op de entree van onze stad. Er liggen prachtige plannen voor een groene stadsentree, met een stadshal en bijna 400 woningen. Dit is een investering in de toekomst van onze stad.”
Ontwikkelaars Amvest en Synchroon en aannemer J.P. van Eesteren starten nog dit jaar op het Koningin Julianaplein, naast station Den Haag Centraal, met de realisatie van het KJ-gebouw. Hiermee krijgt Den Haag een nieuwe groene stadsentree. Naast een bijzondere stadshal komen er in het KJ gebouw 396 woningen. Ook krijgt het KJ plein een nieuwe impuls, door de groene inrichting en de nieuwe commerciële ruimtes op de begane grond van het KJ-gebouw. De bijzondere architectuur van het gebouw is van Powerhouse Company en het groene landschap op het gebouw is ontworpen door Delva Landscape Architects.
Stadshal, woningen en verblijfsplein
In het KJ gebouw komen in totaal 396 woningen (123 koopwoningen, 222 vrije sector huurwoningen en 51 sociale huurwoningen) met ondersteunende diensten voor het echte stadse leven. De appartementen variëren in grootte van 45 tot 140 m². De huurwoningen worden afgenomen en verhuurd door Amvest Residential Core Fund. Door de gekozen stedenbouwkundige opzet van het KJ gebouw krijgt de zon vrij spel op het nieuwe verblijfsplein. Een groot gemeenschappelijk terras en groene daktuinen bieden veel ruimte voor ontspanning en dragen bij aan een prettige woon- en leefomgeving. De begane grond is dusdanig vormgegeven dat reizigers en bezoekers van de stad hun route optimaal van en naar het station kunnen vervolgen door de riante stadshal met een houten gewelfd plafond. Daarnaast is er 1.200 m² commerciële ruimte ingepland voor Haagse horeca en winkels. Dit maakt het nieuw te vormen KJ plein tot een echt verblijfsplein. Het gebouw wordt op de in 2020 opgeleverde openbare fietsenstalling gebouwd. De fietsenstalling komt uit in de stadshal. De twee 90 meter hoge woontorens zijn met elkaar verbonden door een bouwvolume in de vorm van een vallei. De daken van de vallei worden ingericht als groen landschap en voorzien in een groot collectief dakterras.
“We zijn enorm blij en trots dat onze combinatie er in samenwerking met de gemeente in is geslaagd, na een lange aanloopperiode, in deze tijd dit project te kunnen starten. Dit getuigt van doorzettingskracht, vertrouwen, goede samenwerking tussen ontwikkelaar, aannemer, fonds en gemeente en de langjarige betrokkenheid van partijen bij de stad. Al die partijen nemen hun verantwoordelijkheid. Daarnaast is het onze combinatie gelukt het hoge ambitieniveau vanuit de uitgeschreven tenderinzending van 2016 in stand te houden en de belofte aan de stad Den Haag waar te maken”, aldus Heleen Aarts en Hans Bootsma namens de ontwikkelaars Amvest en Synchroon.
Financieel verstandigste keuze
De situatie op het KJ-plein is een uitzonderlijke situatie. De gemeente is namelijk eigenaar van de grond van het KJ-plein. Dat betekent dat de gemeente financieel betrokken is bij de ontwikkeling van het KJ-plein. Mocht de gemeente geen bijdrage leveren, dan betekent dit op korte of zelfs langere termijn geen woningen, maar wel kostenposten voor de gemeente, zoals de (tijdelijke) inrichting van het plein. De gemeente heeft alle scenario’s laten beoordelen door onafhankelijk onderzoeksbureau PWC. Zij komen tot dezelfde conclusie. Het leveren van een eenmalige bijdrage aan de OCKJ is financieel de verstandigste keuze.
Aan de bijdrage van de gemeente zitten wel een aantal voorwaarden verbonden. Zo mag de ontwikkelaar geen winst maken op de bijdrage van de gemeente. Bovendien is het bedrag van 3 miljoen euro een maximum. Dit kan minder worden, mochten de opbrengsten van de koopwoningen op het KJ-plein alsnog meevallen. Daarnaast ontvangt de OCKJ de bijdrage van de gemeente pas op het moment dat de bouw is gestart én er twaalf maanden achtereenvolgend gebouwd is. De bijdrage van de gemeente komt er dus alleen als er echt gebouwd wordt.
Central Innovation District
Het KJ-plein is onderdeel van de ontwikkelingen in het Central Innovation District. Het gebied tussen en rondom de grote drie Haagse stations (Den Haag Centraal, Hollands Spoor en Laan van NOI). Met het CID werkt de gemeente samen met de stad aan de ontwikkeling van een gebied dat de economische concurrentie met het buitenland aankan. Met aantrekkingskracht voor talent, bedrijvigheid en kennis, waardoor nieuwe werkgelegenheid ontstaat. Nu al levert het gebied werk voor bijna 80.000 mensen en telt het 30.000 studenten. Er wonen 45.000 mensen in het gebied, in 23.000 woningen.