Ambacht in ere gehouden bij Schuurbanden industrie Winterswijk

Wie van ambacht en oudere machinerie houdt, waant zich in de werkplaats van Schuurbanden IndustrieWinterswijk in een snoepwinkel. Het lijkt alsof je decennia teruggaat in de tijd, een soort werkend museum. Modernisering is hier niet aan de orde, maar dat deert het bedrijf geenszins. Hoewel de materiaal- en grondstofkosten flink stijgen, blijft het resultaat onder de streep vrij stabiel.

Schoenmaker blijf bij je leest. Dat credo zou je eigenlijk wel op de producent van slijp- en polijstschijven en verhandelaar van schuurpapier en schuurlinnen kunnen plakken. De veelal oude(re) medewerkers werken al sinds jaar en dag met dezelfde machines en verrichten traditiegetrouw hetzelfde handwerk. Zo verlijmt een van de vrouwelijke medewerkers al tientallen jaren de vellen schuurpapier tot grotere lengtes. Met akelige precisie strijkt ze met een kwastje de lijm op de kantjes waarna de vellen onder een oudere pers definitief met elkaar worden verbonden. Het is repeterend monnikenwerk, maar de medewerkster doet het elke dag nog met plezier. “We hebben het verlijmen ook al volledig mechanisch gedaan, maar dat bleek uiteindelijk te omslachtig en kostte te veel tijd. Het gaat er uiteindelijk om wat de beste kwaliteit biedt voor de klant”, zegt ze.

Directeur Heiko Eshuis van Schuurbanden Industrie Winterswijk

Schuurbanden Industrie Winterswijk zorgt er voor dat duizenden industriële klanten hun schuurpapier en schuurlinnen op de gewenste maat en in de juiste korrelgrofte krijgen. Het bedrijf produceert zelf geen schuurpapier en schuurlinnen, maar koopt deze producten op grote rollen in van gerenommeerde fabrikanten voornamelijk uit Duitsland. Ze snijdt het materiaal in de gewenste handelsmaten qua breedte en lengte en verlijmt stroken voor klanten die behoefte hebben aan grotere afmetingen. “Bedrijven zoals de onze bestaan bijna niet meer”, zegt directeur Heiko Eshuis. “Desalniettemin hebben veel industriële klanten uit het mkb, zoals de hout -en metaalverwerkende industrie, behoefte aan onze dienstverlening. Ze krijgen van ons het schuurpapier en schuurlinnen exact op de gewenste maat. We verhandelen ook polijst- en schuurschijven voor slijperijen, maar dat is maar een gering deel van onze omzet.”

Museum

Struinend door de werkplaats lijkt het alsof je in een soort museum bent beland. Met nostalgisch ogende snij -en persmachines, polijst- en schuurschijven en vele, vele rollen schuurpapier en schuurlinnen. “Ja, dat klopt wel”, zegt een medewerker lachend. “Als klanten hier komen, dan staan ze versteld welke schuur- en polijstgereedschappen hier liggen. Dan wanen ze zich in een snoepwinkel.”

Eshuis opa richtte het bedrijf in 1948 op toen het gebruik van schuurpapier flink in opkomst was. Veel lokale meubelmakers hadden daar behoefte aan om het hout fijn te bewerken. “Mijn opa verkocht destijds eerst kapok aan de meubelmakers, maar zag uiteindelijk meer brood in het verhandelen van schuurpapier en de productie van schuurschijven”, aldus de inmiddels 67-jarige kleinzoon. Na verloop van tijd werden ook klompenmakers klant bij de Schuurbanden industrie Winterswijk. Destijds ging de directeur hoogstpersoonlijk bij de klanten langs om de orders te bezorgen en potentieel nieuwe afnemers te bezoeken. Stad en land werd afgereden. “Die koude acquisitie heb ik denk ik van mijn opa geërfd, want dat doe ik ook nog vaak. Het is voor mij een sport om een product voor een goede prijs te verkopen”, zegt Eshuis met een glimlach.

Niet moderniseren

In 1964 komt Eshuis vader in het bedrijf en ging eigenlijk op dezelfde voet verder dan de oprichter. De zaken gingen voorspoedig en eind jaren zeventig in de vorige eeuw barstte het pand uit haar voegen. Toen werd het huidige bedrijfspand aan de Industrieweg 16 in Winterswijk betrokken met een zolder en een werkplaats. “Hier blijven we voorlopig zitten”, zegt Eshuis. “Het oogt misschien wat rommelig en onoverzichtelijk, maar ik weet precies waar alles staat”, knipoogt hij. “We gaan hier niet moderniseren om schuurbanden in grotere massa te produceren. Dan moet je investeren in een compleet machinepark, maar dan moet je concurreren met andere bedrijven en zijn de winstmarges heel krap. Wij houden ons klantenbestand het liefst overzichtelijk en streven naar zoveel mogelijk persoonlijk klantcontact. De meeste zijn al heel lang klant bij ons en daar hechten wij veel waarde aan.”

In 1982 komt Heiko in de zaak. Hij kreeg het ondernemen van zijn vader met de paplepel ingegoten, dus was het logisch dat hij de scepter overnam. “Mijn vader reisde drie dagen per week door Nederland om klanten te bezoeken en ik ging in de vakanties met hem mee.”

Eshuis viert dit jaar dus zijn 40-jarig jubileum. Hij is niet de enige met zoveel dienstjaren bij het bedrijf. De drie vrouwelijke medewerksters zijn de pensioengerechtigde leeftijd gepasseerd, maar doen nog enkele dagen per week met liefde hun werk. “Eén medewerkster is al bijna een halve eeuw bij ons actief. Dat het bedrijf in voor- en tegenspoed nog steeds draait stemt me trots.”

Blijf op de hoogte
Scroll naar boven