Kabinet opgeroepen om vrijstelling bpm te handhaven

De vrijstelling voor ondernemers van belasting op personenauto’s en motorrijwielen (bpm) moet van kracht blijven op bestelauto’s van ondernemers. Deze oproep doet evofenedex gezamenlijk met VNO-NCW, MKB-Nederland en zes andere ondernemersorganisaties aan het kabinet. De organisaties zien in de plannen niet alleen een onrechtmatige en onredelijk hoge lastenverzwaring voor ondernemers, maar waarschuwen ook voor de negatieve effecten op de verduurzaming van het bestelautopark.

Het kabinet wil de vrijstelling van bpm-afdracht voor bestelauto’s met een fossiele verbrandingsmotor tussen 2024 en 2026 geleidelijk afschaffen. Nu wordt deze ‘luxebelasting’ niet op bestelauto’s geïnd, omdat ondernemers deze nodig hebben voor hun bedrijfsvoering. Circa twee derde van alle bestelauto’s is in gebruik bij mkb-bedrijven met maximaal 5 bestelauto’s. Het kabinet verwacht met de maatregel tussen 2024 en 2030 in totaal 2,2 miljard euro op te halen en de elektrificatie van het bestelautopark te versnellen.

Kabinet in gesprek over betere aanpak

VNO-NCW en MKB Nederland willen samen met Bouwend Nederland, BOVAG, evofenedex, RAI Vereniging, Techniek Nederland, Transport en Logistiek Nederland, en de Vereniging Nederlandse Autoleasemaatschappijen met het kabinet in gesprek over een betere aanpak om de klimaatdoelstelling te behalen. Jacco Vonhof, voorzitter van MKB-Nederland: “Ondernemers zijn voor hun werk afhankelijk van hun bestelauto’s en elektrische modellen zijn de komende jaren in veel gevallen nog geen reëel alternatief. De noodzaak tot verduurzamen spreekt voor zich, maar op deze manier lukt dat niet.”

11.000 euro duurder

In de dagelijkse praktijk betekent het wegvallen van de bpm-vrijstelling voor ondernemers dat de netto adviesprijs van een bestelauto op fossiele brandstof met zo’n 38 procent stijgt. Dit zorgt ervoor dat een bestelauto gemiddeld ruim 11.000 euro duurder wordt. De aanschaf van een elektrische bestelbus wordt met deze maatregel echter niet goedkoper, maar betekent een aanzienlijke lastenverzwaring, die vooral mkb-ondernemers hard raakt. Dat kunnen de meesten daarvan er in deze onzekere economische tijden met torenhoge inflatie niet bij hebben.

Nog niet mogelijk

Een elektrische bestelauto is op dit moment niet alleen in aanschaf een stuk duurder, maar in het dagelijkse gebruik voor grote groepen ondernemers ook nog geen volwaardig alternatief. Vooral voor ondernemers die hun bestelauto vaak zwaar beladen en/of grotere afstanden moeten afleggen, is de nog vaak kleinere actieradius en het ontbreken van een robuust snellaadnetwerk de beperkende factor. Hierdoor is het voor deze ondernemers, waaronder veel van onze leden, nog niet mogelijk met een elektrische bestelauto te gaan werken. Het risico bestaat ook dat in plaats van overstappen op elektrisch, ondernemers gaan overwegen oude(re) dieselbestelauto (uit het buitenland) te kopen, omdat de bpm voor deze voertuigen veel lager ligt.

Kabinet moet pas op de plaats maken

“Het kabinet moet pas op de plaats maken met het proces van het invoeren van een bpm op bestelauto’s. We willen zo snel mogelijk in overleg over dit dossier met de staatssecretarissen Marnix van Rij van Fiscaliteit en Belastingdienst, en Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat”, aldus algemeen directeur Machiel van der Kuijl van evofenedex.

Blijf op de hoogte
Scroll naar boven