De behoefte aan betaalbare woonruimte was zelden zo groot. Tegelijkertijd is de arbeidsmarkt aan alle kanten overspannen. Om de schouders te kunnen zetten onder de uitdagingen op de sociale woningmarkt, lanceren de Samenwerkende Brabantse Woningcorporaties een campagne om nieuwe medewerkers te werven.
Iedereen verdient een geschikte, betaalbare en duurzame woning, gelegen in een prettige buurt. Dat klinkt vanzelfsprekend maar de sociale woningmarkt kent flinke uitdagingen zoals de energietransitie, hoge woningnood en stijgende woonlasten. Het werk van woningcorporaties speelt zich grotendeels achter de schermen af. Waar corporaties een grote bekendheid genieten bij bewoners en ketenpartners, zijn ze als potentiële werkgever nog onvoldoende in beeld. Deze campagne gaat daar verandering in brengen.
Werken aan maatschappelijke thema’s
Corporaties maken op grote schaal werk van de uitdagingen op de sociale woningmarkt; met indrukwekkende projecten en initiatieven wordt gewerkt aan de beschikbaarheid, betaalbaarheid, duurzaamheid en leefbaarheid in wijken. Als ergens de woningcrisis met beide handen wordt aangepakt, dan is dat wel bij de woningcorporaties. Het zijn bij uitstek partijen die wonen in je eigen buurt of regio op dagelijkse basis aan het verbeteren zijn. En daarom een gewezen werkgever voor aanpakkers met een sociaal hart. Uit welke hoek die ook komen, want de woningcorporatie is een veelzijdige organisatie. Woningcorporaties zoeken mensen uit de financiële, sociale, projectmanagement, vastgoed- en ict-hoek. Professionals die uitblinken in hun vak en wat willen betekenen voor hun eigen omgeving: van starter tot ervaren professional van binnen of buiten de branche.
Werken bij de WOCO
De woningcorporatiebranche verdient als sector een eigen podium. Dat is de gedachte achter de campagne ‘Werken bij de WOCO’. Evelijn Wegink, HR adviseur van woningcorporatie JOOST en projectleider bij Expeditie Loopbaan: “Het is tijd om ‘de woco’, zoals we de woningcorporaties zelf vaak noemen, met trots in de spotlights te zetten. We willen meer naar buiten treden als branche om te laten zien wat je hier kunt betekenen. Als data-specialist, projectleider, vastgoedprofessional, administratief medewerker, wijkbeheerder of financial controller kom je terecht in een uitdagende en ambitieuze werkomgeving.” De campagne richt zich op een brede doelgroep in verschillende functiegebieden om hen te enthousiasmeren voor de sector en kennis te laten maken met de verschillende corporaties.
Partners
De WOCO-campagne is het resultaat van een samenwerking met Arthur & Brent (merkstrategie) en Reclamebureau de Code (concept & creatie).
Wegink: “Zonder ingewikkelde overlegstructuren hebben 34 corporaties zich achter dit initiatief geschaard en binnen zes maanden resultaat geleverd, wat veel zegt over de daadkracht van de sector. “De verwachting is dat ook woningcorporaties uit andere provincies zich aan zullen sluiten.”