Gerelateerd nieuws

Serviceniveau bouw- en installatiebranche steeds beter op peil

Hoogste stijging NPS in 2021 binnen de bouw en installatie: +10, maar nog altijd onder het Nederlands gemiddelde -1 vs. +11.

De branche bouw en installatie kent met +10 in 2021 de hoogste stijging van de NPS (Net Promoter Score) in vergelijking met alle andere branches. Het aantal enthousiaste klanten (promoters) is toegenomen (+5%). Tegelijkertijd is er nog steeds een grote groep passives (73%) die bouw- en installatiebedrijven niet actief aanbevelen bij anderen. Wel lukt het organisaties in de branche steeds beter het serviceniveau op peil te houden en verwachtingen te overtreffen. Dit blijkt uit het benchmarkrapport ‘Customer Experience binnen de bouw en installatie van onderzoeks- en adviesbureau Integron. 

Volgens Kay Sijbrandij, Consultant Customer Experience bij Integron, zijn vakmanschap en servicegerichtheid de redenen om organisaties binnen de branche bouw en installatie actief aan te bevelen. “Dat is prijzenswaardig als je bedenkt dat de branche het bijzonder moeilijk had door de COVID-19-crisis. Veel bouwprojecten lagen stil en feitelijk gingen alleen verbouwprojecten door. Nu zien we dat de branche langzaam maar zeker opkrabbelt na deze moeilijke periode. De vooruitzichten zijn gunstig. De komende jaren is er genoeg werk voor de branche door een groeiende bouw- en installatiebehoefte.

\"\"

Gemiddelde tevredenheid laagst van alle branches: 7,3

De NPS mag dan de hoogste stijging vertonen, echter scoort de branche bouw en installatie wat betreft de gemiddelde tevredenheid (7,3) het laagst van alle branches in Nederland. “Klantmanagers gooien hoge ogen, maar in de uitvoering van de projecten laat de branche steken vallen. Dat zit ‘m vooral in het onvoldoende bewaken van de projectplanning en het niet tijdig communiceren over meer- of minderwerk tijdens een project. Daar ligt dus een basis om tot structurele verbetering te komen. Kijkend naar de customer journey kent de klachtafhandeling binnen de branche de afgelopen jaren een positieve toename qua klanttevredenheid: een 7,1. Dat was in onderzoeksjaar 2019 een 6,7. Klanten geven aan dat vooral de oplossingssnelheid en tussentijdse communicatie sterk zijn verbeterd”, aldus Sijbrandij.

\"\"

Download het benchmarkrapport

Het volledige rapport is gratis te downloaden en geeft je inzicht in de NPS en de tevredenheid over de hele customer journey in de bouw en installatie branche. Klik hier om het rapport te downloaden.

Over Integron

Integron is een toonaangevend onderzoeks- en adviesbureau in Nederland op het gebied van objectief kwantitatief en kwalitatief klant- en medewerkerbelevingsonderzoek.

\"\"

www.integron.nl

Blijf op de hoogte
Scroll naar boven