Gerelateerd nieuws

Ritchie Bros.’ verhaal van transformatie

Ruim 60 jaar geleden begonnen drie broers in een klein dorpje bij Vancouver (Canada) een veilingbedrijf. Eerst veilden ze gebruikte meubels, toen hielpen ze boeren in de regio die met pensioen gingen en later groeide dit uit tot industriële veilingen met o.a. bouwmachines, trekkers, trucks en meer. Tegenwoordig zit Ritchie Bros. over de hele wereld en biedt naast veilingen andere verkoopkanalen en diensten voor materieeleigenaren, -gebruikers en -verkopers. Deze diensten bestrijken nu meerdere stadia in de levenscyclus van materieel: van aankoop tot verkoop, maar ook vloot- en voorraadbeheer, inkoop van onderdelen en data inzichten die betere beslissingen mogelijk maken. En Ritchie Bros. is nog lang niet klaar met door ontwikkelen.

Decennialang was de kernactiviteit van Ritchie Bros. de live veiling, met terreinen zwaar materieel, veilingmeesters en ‘bidcatchers’. De veilingen, inmiddels vrijwel volledig online gehouden sinds 2020, blijven een essentieel onderdeel van de activiteiten van Ritchie Bros., maar zijn er tegenwoordig meer diensten die bedrijven in staat stellen strategischer na te denken over aankoop en verkoop van hun materieel. Door het aanbieden van de juiste soorten verkoopkanalen kunnen materieelkopers en -verkopers zakendoen op de manier die voor hen het beste werkt. In plaats van een one-size-fits-all oplossing, kan men nu de beste kanalen kiezen afhankelijk wat op dat moment het belangrijkst is: timing, prijs of gemak.

Terwijl Ritchie Bros. Auctioneers zich bezighoudt met veilingen, kiezen Ritchie List (VS) en Mascus (Europa) voor een moderne benadering van online rubrieksadvertenties, waarbij verkopers gemakkelijk hun eigen items kunnen aanbieden en kopers op elk moment toegang hebben tot honderdduizenden items.

Een van de snelst groeiende oplossingen van het bedrijf is Marketplace-E, een online verkoopkanaal, dat het midden houdt tussen advertenties en veilingen. Alleen al in de eerste zeven maanden van 2022 is het aantal verkochte machines in de EMEA-regio met 57% gestegen. Een belangrijke factor in het succes is de verkoopassistentie die klanten adviseert, hen helpt bij het plaatsen van advertenties, onderhandelt over de verkoopprijs en vragen van kopers afhandelt. Het Marketplace-E platform biedt zekerheid, vooral voor machines met hogere waarde, zoals blijkt uit enkele van de verkopen van dit jaar. Hieronder waren een Liebherr 202 ECB torenkraan die voor €240.000 werd verkocht en een Atlas Copco Boomer 282 4×4 Jumbo Boor, die voor €216.000 werd verkocht. Welke oplossing ook wordt gekozen, klanten kunnen profiteren van het voordeel van toonaangevende marktinformatie, tientallen jaren ervaring en een wereldwijd netwerk van verkopers en kopers.

De oorsprong van het bedrijf als materieelveiler bepaalde de beginjaren, maar Ritchie Bros. stuurt eigenlijk al vanaf de eerste dag aan op innovatie. Met name het laatste decennium investeert het bedrijf in technologie. Als we naar de toekomst kijken, zien we een wereld waarin digitale oplossingen worden gepresenteerd als een geautomatiseerd en geïntegreerd pakket, aangedreven door real-time connectiviteit.

Na drie jaar is Ritchie Bros. weer in München, Duitsland, om deel te nemen aan ’s werelds grootste beurs voor bouwmaterieel. Het bedrijf zal zijn transformatie presenteren van veilingbedrijf naar een ‘one-stop-shop’ waar bedrijven materieel kunnen kopen, beheren en verkopen. Om deze reden zullen meerdere Ritchie Bros. merken – waaronder SmartEquip, Rouse Analytics, Mascus, Marketplace-E en Ritchie Bros. Asset Solutions – vertegenwoordigd zijn op bauma naast de online materieelveilingen van het bedrijf. Gedurende de week kunnen bauma-bezoekers deelnemen aan verschillende mini-evenementen op de stand van Ritchie Bros.

Meer informatie en programma is beschikbaar op https://bauma.ritchiebros.nl

Blijf op de hoogte
Scroll naar top